Online-aktivitet i åk 7
Hej!
Vi har upptäckt att våra elever i åk 7 ägnar sig åt en del tveksam
online-aktivitet som leder till konflikter och att en del elever blir väldigt
utsatta. Aktiviteterna är av två slag: Grupper i Snap-chat (t.ex 7X) där
eleverna skriver till varandra om vad som händer under dagen, men tyvärr också
när de har konfliter med varandra, kanske egentligen för att försöka lösa
det, men det slutar tyvärr oftast med påhopp och fula ord. Det blir också att
elever som inte är direkt inblandade i konflikten lägger sig i och "tar en
sida". Det kan vara både inom en klass och i hela åk 7. Eftersom de inte
riktigt kan hantera det här forumet vill vi väldigt gärna att de slutar använda
de här grupperna (alternativt att vi skapar grupper där vi pedagoger är med)
(går ur/raderar gruppen) och att ni pratar med era barn hur tokigt det kan bli
när de försöker ”prata ut” online. Det är bättre att de går direkt till
personen ifråga (om de känner varandra väl), till er föräldrar eller till oss
lärare.
Den andra aktiviteten eleverna ägnar sig åt är ett tillägg till Snapchat
som heter Sahara (finns även som en separat app) där man kan posta anonymt på
andras sidor. I bästa fall skriver de snälla saker till varandra (vilket är en
stor anledning att eleverna är ovilliga att radera sina konton), i värsta fall
blir det påhopp, trakasserier, kränkningar och mobbing (och det går inte att
veta vem som har skrivit). Här har redan ett antal elever blivit utsatta
och/eller utsatt andra elever. Vi pratar med eleverna i skolan om detta men
vill väldigt gärna ha er hjälp med att få eleverna att förstå hur illa detta
är.
Vänliga hälsningar,
Arbetslag Safir
genom
Helene Herff, mentor 7B
Kommentarer
Skicka en kommentar