Information vandring
Vandring åk 9 2019
Alla elever
i åk 9 kommer att få möjlighet genomföra en dagsvandring. Vandringen sträcker
sig mellan Björkhagen och Alby friluftsgård. Det är Sörmlandsledens första
sträcka vi kommer att vandra. Följande datum och tider gäller:
9D Vandrar från Björkhagen
Torsdag den 29 augusti
Kl. 08.00
samling vid kanotförrådet, nedanför matsalen. Eleverna tar med sig en tom
matlåda som de fyller med pastasallad i skolans matsal.
08.41 Buss
706 Huddinge, tåg 09.02 till sthlm södra(framme 09.16), promenad till
Medborgarplatsens T-bana, linje 17 (09.28) till Björkhagen, framme 09.37)
Kl. 09.45
Vandringen startar
Kl. Ca.
12.00 Lunch + bad
Kl. Ca. 16.00
Framme vid Alby friluftsgård (paus, middagsförberedelser)
Kl. 18.00
Middag
Kl. 20:00
Avslut, vi går 900 m mot bussen, Nyfors.
Kl. Huddinge
Station 21:45
9C Vandrar från Björkhagen
Torsdag 29 augusti
Kl. 08.35
samling vid kanotförrådet, nedanför matsalen. Eleverna tar med sig en tom
matlåda som de fyller med pastasallad i skolans matsal. (09.19. Buss 704 Fruängen, tunnelbana till
Slussen, byte till tunnelbana till Björkhagen, linje 17, framme i Björkhagen
10.25)
Kl. 10.30
Vandringen startar
Kl. Ca. 12.30
Lunch + bad
Kl. Ca.
16.00 Framme vid Alby friluftsgård (paus, middagsförberedelser)
Kl. 18.00
Middag
Kl. 20:00 Avslut,
vi går 900 m mot bussen, Nyfors.
Kl. Huddinge
Station 21:45.
9A Vandrar från Björkhage
Tisdag den 3 september
Kl. 08.00
samling vid kanotförrådet, nedanför matsalen. Eleverna tar med sig en tom
matlåda som de fyller med pastasallad i skolans matsal.
08.38 Buss
706 Huddinge, tåg 08:54 till sthlm södra(framme 09.07), promenad till
Medborgarplatsens T-bana, linje 17 (09.20) till Björkhagen, framme 09.29)
Kl. 09.45
Vandringen startar
Kl. Ca.
12.00 Lunch + bad
Kl. Ca.
16.00 Framme vid Alby friluftsgård (paus, middagsförberedelser)
Kl. 18.00
Middag
Kl. 20:00
Avslut, vi går 900 m mot bussen, Nyfors.
Kl. Huddinge
Station 21:45
9B Vandrar från Björkhagen
Tisdag 3 september
Kl. 08.35
samling vid kanotförrådet, nedanför matsalen. Fyller sin lunchlåda i matsalen.
(09:08 Buss 706 Huddinge, tåg 09:24 till sthlm södra(framme 09.37), promenad
till Medborgarplatsens T-bana, linje 17 (09.52) till Björkhagen, framme 10:01)
Kl. 10.20
Vandringen startar
Kl. Ca.
12.30 Lunch + bad
Kl. Ca.
16.00 Framme vid Alby friluftsgård (paus, middagsförberedelser)
Kl. 18.00
Middag
Kl. 20:00 Avslut,
vi går 900 m mot bussen, Nyfors.
Kl. Huddinge
Station 21:45
Syfte
Vi genomförde en uppvärmningsvandring
förra veckan in för det som komma skall denna vecka. 14 km vandring från
Björkhagen till Alby Friluftsgård i Tyresö.
En vandring handlar inte bara om att
ta sig från A till B utan också om att uppleva allt gott som finns med att röra
sig ute i naturen. Tanken med förra veckans tur runt Gömmaren var att känna
efter vilka skor och kläder som lämpar sig för dig på vandringen. Behöver du
mycket vätska och sött under turen, tar du med det. Undvik nötter på grund av
allergi.
Syftet med friluftsliv på schemat är
att väcka ett intresse för natur och miljö. Får jag ett bestående intresse är
jag också mer noggrann med att bevara, ta hand om min miljö och natur. Ett mer
hållbart tänk.
Vandringstips
- Vi går tillsammans. Spring inte iväg, alltid en vuxen i täten. Ingen brådska, ta in, ta det lugnt.
- Gå 45 minuter, rast 15 minuter osv. Inledningsvis av vandringen kan det vara klokt med ett stopp efter tio minuter för att anpassa klädsel.
- Klädsel. Använd material som andas. En underställströja är utmärkt att vandra i. Ha ett förstärkningsplagg jacka/skjorta nära till hands om det känns kyligt eller att ta på vid paus. På benen ett par lätta byxor eller shorts, undvik skav. Ingen bomull närmast kroppen det drar åt sig fukt och kyla.
- Sköna lätta skor, likaså där, undvik skav.
- Ryggsäck, opraktiskt med att gå med en bag över axeln. Tunga saker längst ned. Saker du kan behöva snabbt, tex regnställ lättillgängligt högt upp.
Nu har du själv chans att planera så
att din vandring blir så bra som möjligt. Här nedan följer en packlista…Lycka
till och Väl mött!
Packlista vandring
- Lunchlåda. Fylls med pastasallad innan avfärd i skolans matsal. Kan sedan användas till middag. Ha lätt tillgängligt.
- Kläder efter väder. Kläder du gillar att röra dig i.
- Regnjacka + regnbyxor. Förstärkningsplagg.
- Bra skor att vandra i.
- Sittunderlag
- Är det regnigt klokt att ha extra kläder med, packade i plastpåsar.
- Underställ. Tröja utmärkt att vandra i. Skyddar mot sol och kyla.
- Mössa
- Handskar, bra att ha till matlagning, skyddar mot eld och värme.
- Badkläder. Badmöjligheter finns på väg och vid målet.
- Handduk
- Plåster. Skavsårsplåster om ni vet med er att skorna skaver.
- Matlåda, om ni inte använder lunchlådan
- Bestick
- Vattenflaska fylld med vatten
- Termos fylld med varmt vatten
- Medicin (efter behov)
- Ficklampa/pannlampa
- Toapapper (i en påse)
- Lunchlåda till första dagen. Lunchlådan fylls i matsalen innan avfärd.
- Egen förtäring(mat) utöver det som bjuds. Undvik nötter.Vi bjuder på lunch i form av pastasallad från skolrestaurangen. Middag, som vi hjälps åt att laga till. Tips! Ta med frukt, varma koppen choklad eller macka.Skolverket skriver…
Syfte
Undervisningen i ämnet
idrott och hälsa ska syfta till att eleverna utvecklar allsidiga rörelseförmågor
och intresse för att vara fysiskt aktiva och vistas i naturen.
Undervisningen ska ge
eleverna möjlighet att utveckla kunskaper i att planera, genomföra och värdera
olika rörelseaktiviteter.
Genom undervisningen ska
eleverna ges möjlighet att utveckla sin samarbetsförmåga och respekt för andra.
Genom undervisningen ska eleverna utveckla förmågan att vistas i
utemiljöer och naturen under olika årstider och få förståelse för värdet av ett
aktivt friluftsliv.
Vad bedöms?
- Din förmåga att planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil,
- Du genomför och anpassar utevistelsen och friluftslivet efter olika förhållanden och miljöer,
Hur visar du
detta?
- Du planerar din utevistelse genom att ta med dig den utrustningen som du behöver.
- Du tar initiativ och ansvar samt bidrar med dina kunskaper under vandringen.
- Du utvärderar vandringen i den skriftliga uppgiften.
A |
C
|
E
|
Eleven planerar och genomför
friluftsaktiviteter med god
anpassning till olika förhållanden,
miljöer och regler
Eleven kan på ett väl
fungerande sätt sätta upp mål för och planera träning och andra fysiska
aktiviteter
Eleven kan även utvärdera aktiviteterna genom att samtala om egna
upplevelser och föra välutvecklade och väl
underbyggda resonemang om hur aktiviteterna tillsammans med kost och andra
faktorer kan påverka hälsan och den fysiska förmågan.
|
Eleven planerar och genomför
friluftsaktiviteter med relativt god
anpassning till olika förhållanden,
miljöer och regler
Eleven kan på ett relativt väl
fungerande sätt sätta upp mål för och planera träning och andra fysiska
aktiviteter.
Eleven kan även utvärdera aktiviteterna genom att samtala om egna
upplevelser och föra utvecklade och relativt
väl underbyggda resonemang om hur aktiviteterna tillsammans med kost och
andra faktorer kan påverka hälsan och den fysiska förmågan.
|
Eleven planerar och genomför
friluftsaktiviteter med viss
anpassning till olika förhållanden,
miljöer och regler
Eleven kan på ett i huvudsak
fungerande sätt sätta upp mål för och planera träning och andra fysiska
aktiviteter.
Eleven kan även utvärdera aktiviteterna genom att samtala om egna
upplevelser och föra enkla och till
viss del underbyggda resonemang om hur aktiviteterna tillsammans med kost
och andra faktorer kan påverka hälsan och den fysiska förmågan.
|